דירה מחוץ לקופסא

דירה מחוץ לקופסא

בגלל הכנופיה עם ההאשמות הפליליות יש בישראל מחסור בדירות, והמחירים גם עולים בצורה שלא מאפשרת למשפחות צעירות להתרכז בגידול ילדים נחמדים וילדות חמודות.

הרבה פוליטיקאים הצהירו שהם יפתרו את הבעיות, שבינתיים ועל אף תוכניות, הצהרות, הגרלות וההבטחות הנוצצות לא ממש השיגו את המטרות.

אולי הצעה פשוטה תאפשר פתרון חלקי לבעיה הלאומית ללא הרבה השהייה. לפני זה, אולי כדאי להבין מי יכול להיות זה שיציע לנו את המענה ההגיוני והמיידי לצרה שמטרידה את הקהילה כבר תקופה ארוכה.

ציטוט:

עלות הקרקע – בממוצע הקרקע מהווה 30% ממחיר הדירה. זה לא כך בכל מקום, זה ממוצע – יש מקומות, במיוחד במרכז, שבהם הקרקע מהווה את רוב העלות של הדירה, מעל 50%, ובמקרים מסוימים גם 70%. מנגד, יש מקומות שהקרקע כמעט ניתנת בחינם, כמו באזורי פריפריה בדרום ובצפון. 

מיסים והיטלים –  המיסים וההיטלים השונים מהווים קרוב ל-25% מעלות הדירה. הליכי הרישוי בארץ לוקחים זמן רב. תוכנית בנייה צריכה לקבל אישור של ועדות תכנון מקומית ומחוזית, וזה יכול לקחת שנתיים. אומנם נעשים בשנים האחרונות מאמצים ניכרים לקצר את התהליכים, ועדיין מדובר בפרקי זמן ממושכים.

הרווח היזמי – הרווח של הקבלן היוזם את הפרויקט מגיע בממוצע ל-15%-20%. הרווח הזה, בתוספת כל העלויות האחרות, מרכיבים את המחיר שאתם משלמים על הדירה.  

תשומות בנייה – עלויות הבנייה/תשומות הבנייה מהוות בממוצע 25%-30% ממחירה של דירה. במילים פשוטות, תשומות הבנייה מבטאות כמה עולה לבנות דירה והסעיפים המרכזיים הם עבודה וחומרים. 

לסיכום – מניתוח של עלות דירה ממוצעת עולה כי העלייה במחירי הדירות בשנים האחרונות לא זורמת לכיס של הקבלנים. הם בטח נהנים מזה, הרווח שלהם גדל, אבל במקביל גם המדינה מקבלת יותר על המגרשים שהיא מוכרת, ובמקביל אגרות המס שהיא מקבלת על המגרשים, השבחה, מס רכישה ובכלל מצטברות לסכומי עתק שמהווים רבע מהעלויות

עד כאן ציטוט עם הרבה נתונים מסובכים, אבל די ברור מי עושה את רוב הרווחים.

עלות הקרקע שבבעלות המדינה, כולל המיסים וההיטלים שהיא מטילה מהווים בערך חצי מעלות הדירה. היתר זה רווח הקבלנים, עלות החומרים והעבודה.

בעברית קלה, אם חלילה המדינה לא הייתה עושה רווח על הקרקע ולוקחת מיסים על העסקה והתשתיות שהיא בונה, מחיר כל דירה היה בערך חצי, בממוצע.

עד כאן נתונים, ועכשיו להצעה שאולי תסייע לפתרון הבעייה. המדינה תספק קרקע בחינם ותמנע מגביית מיסים כבדים מהזוגות הצעירים. מחיר הדירות מייד יוזל בחצי, ולדבר יש משמעויות דרמטיות וחיוביות לכל הצדדים.

כמובן שאין סיבה שהמדינה סתם תיתן מתנה ותוותר על נכסיה, ולכן צריך לבקש מכל רוכש דירה להגיע להסדר תשלומים נוח לתקופה מאוד ארוכה כך שהמדינה אט אט תקבל את מחיר הקרקע שעליו בתחילה ויתרה.

בצורה זו, הקונים והקונות יקבלו הוזלות מאוד משמעותיות, ובמקום רק להחזיר משכנתאות נמוכות הם גם ישיבו במשך המון שנים בתשלומים נוחים למדינה את מחיר הקרקע שבתחילה ניתן ללא תשלום לצורך בניית הדירה החדשה והזולה.

כל פוליטיקאי או שר שישקול את ההצעה ויפעל ליישמה יוכל לקבל קרדיט מהאומה כולה על העברת כזו החלטה. חוץ מזה, זה נחמד ואפילו לא קשה לפתור בעייה לאומית קשה בהרמת אצבע.

את אותה גישה צריך להציע לחיילות וחיילים. שהמדינה תסייע להם ולהן עד לסיום הלימודים וקבלת עבודה. ורק אחרי קבלת הכנסה מספיקה התלמידות המשכילות והתלמידים החרוצים ישלמו למדינה קצת כל חודש בחזרה. למעשה, כך נעשה באמריקה ואולי אפשר להעתיק את השיטה. ההשקעה בהשכלה מאוד משתלמת, שכן רכישת מיקצוע מאפשרת את החזר ההלוואה, ולמדינה יש כוח עבודה מקצועי שמקדם אותה.

במילים אחרות, המדינה יכולה לתת עזרה מיידית לצעירות ולצעירים ולקחת בחזרה תשלומים נוחים במשך הרבה מאוד שנים. זה לא ממש ישנה לקופת המדינה עם באוצר מקבלים מזומנים על שדות ריקים שקיבלו אישורים או אם כל הרוכשות והרוכשים מכניסים החזרים חודשיים במשך הרבה שנים.

קישור למאמר- עלות דירה בישראל.

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר

מערכת העיתון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן