רגשות חמים ומזונות כשרים

רגשות חמים ומזונות כשרים

הנה גילוי מדעי מדהים שכנראה כבר ידוע לחקלאים ובעלי חיות מחמד ממשפחת היונקים מאז אלפי שנים- גם לפרות, חתולים, כבשים וכלבים יש רגשות, ממש כמו לאנשים.

מחקר מעניין שפורסם לפני מספר שנים גילה למדעניות ולמדענים שכאשר מדגדגים חולדות מעבדה לבנות הם צוחקות ונהנות. הקהילה האקדמית קצת סערה והעלתה גלים, אולי בגלל שמשמעות הדבר היא שהתחשבות ברגשות של זולתים אולי מחייבת גם מחשבה על תחושתם של בעלי חיים.

ציטוט:

דמעות השמחה של הכלבים.
מחקר חדש: כלבים מייצרים דמעות כאשר הם נפגשים עם בעליהם לאחר כמה שעות פרידה. דמעות שקשורות לרגש מאפיינות בני אדם, וזו הפעם הראשונה שהן מתגלות אצל חיות.

ציטוט:

בשנים שאחרי כן ערכו פאנקספ ועוזרי המחקר שלו מחקרים שיטתיים רבים על צחוק של חולדות וגילו חפיפה מרתקת בין מאפיינים תפקודיים והַבָּעָתיים של תגובת הציוץ במכרסמים צעירים ובין הצחוק של ילדי אדם צעירים. כדי לעורר צחוק בגורי החולדות שלו השתמש פאנקספ בשיטה שקרא לה “משחק יד הטרוספציפי”, ביטוי בשפה מקצועית לדגדוג רגיל.

ציטוט מדיברי דודי אמסלם, שבדרך כלל נוהג להתלהם ולאיים:

לי אין בכלל ספק, הכלב הוא אכן ידידו הטוב ביותר של האדם.

עד כאן ציטוט מלא רגשנות.

למרבה המזל, אבותינו הרעבים פתרו את הבעייה המוסרית והרגשית, ואצל העברים זה מופיע בכתובים. כתוב שם “מותר האדם מהבהמה”, וגם יש תפריט שמפרט כיצד רוצחים מזונות כשרים, ממליחים את גוויות הנפטרים, ומאיזה מאכלים יש להימנע, אולי משום שהם לא בריאים או מספיק נקיים.

במילים אחרות, אולי העברים הבינו שיש רגשות גם לבעלי חיים, במיוחד כשהם סובלים, מפחדים או מאוהבים, אבל הצורך להתקיים בתנאים מידבריים קשים לפעמים מחייב אכילה של בני משפחה רחוקים, כל עוד הם כשרים.

הערה אחרונה: עם שלם ראה בזעזוע ותדהמה כיצד במליאה מושמעים איומים מפחידים לרמוס את בית המשפט הגבוה ולכלוא חצי מדינה בגלל רצון בשלום והסדרה. מצד שני, למי שנראה לפעמים כמו בולדוג מתלהם וזועם בעצם יש בבית כלבה זעירה וחמודה, והוא כנראה מאוד אוהב אותה. קצת חבל שאין לקיצוני הכוחני חיבה גם לחצי מהאומה.

אז מה, לקיצוני מלא שנאה יש אהבה עזה לכלבה קטנה וטינה עזה כנגד חצי מדינה או הדמוקרטיה וחזונה? מה לגבי עיקרה של תורה? הרי ההמלצה שם היא לרדף שלום ולכבד את הבריאה.

קישור למאמר בידיעות. קישור למאמר בהידען. קישור להודעה בטוויטר מדודי אמסלם כלבתו הזעירה. קישור למאמר בשם- סכנה לדמוקרטיה.

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר.

דר' רון קראוס

בהכשרתו דר' רון קראוס, יליד 1961, הוא פסיכולוג קליני מומחה עם רישיון בארץ ובארה"ב. רון כתב שני ספרים בנושא טיפול נפשי ברשת בהוצאה האקדמית אלסוויר, ונבחר לנשיא האגודה הבינלאומית לבריאות נפש ברשת לשנים 2003-4, הוא העורך של הקוד האתי לטיפול ברשת, כתב טור שבועי בידיעות אמריקה, במדור ניו ג'רזי, למשך שנתיים. פרסם 4999 מאמרים בבלוג בשם- תיקון עולם בקפה נקודה דה מרקר, שנסגר, ולימד 15 שנה באוניברסיטת פיירלי דיקינסון, במטרופוליטן קמפוס, עד שנת 2014. דר' קראוס שב ארצה עם משפחתו כדי להיות קרוב לאמו ואחיו, ז"ל. היום הוא עובד עם משפחות שכולות בעבור משרד הביטחון, ובזמנו הפנוי עורך את עיתון ברשת נקודה קום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן