התנועה שהתנערה משמה

התנועה שהתנערה משמה

תיאורטית, התנועה לאיכות השילטון עושה עבודת קודש למען הדמוקרטיה הישראלית.

למעשה, אפשר בטעות לחשוב שרק בזכות פניותיה הטרחניות לערכאות ולא בגלל הבחירות הדמוקרטיות וההפגנות העממיות הוחלף כאן השילטון מלא העוון, זה שבמשך שנים רבות מלך ללא הפרעה בציון.

במציאות, לא תמיד יש התאמה בין החזות הציבורית לבין הפעילות המעשית. הנה לדוגמה, לפני שנים הובא לידיעתו של סגן יו”ר התנועה הצדקנית שלכאורה יש בעייה עם הסתרה מערכתית של התעללות מינית בקהילה שמתחזה לכשרה, וזו בעייה לאומית.

למרבה הפליאה והתדהמה, במקום לערוך חקירה בהולה, מיידית ורצינית, במיוחד אחרי שהוסבר לו שכל המערכות האחרות במדינה מתעלמות מהבעייה כבר תקופה ארוכה, סגן ראש התנועה שמתחזה למנקה היסודית של האורווה טען שהדבר המדווח לו אפילו לא שווה בדיקה.

הנה ציטוט מהפנייה ומהתגובה אליה, וזה אולי יסביר את הבעייה:

במהלך חיפושי עבודה התראיינתי במרפאה שמספקת שירותי בריאות נפש לקהילה החרדית. לפי דיברי מנהלת המשרד, כל השיחות הטיפוליות מצולמות ומוקלטות, דבר שלפי חוק מחייב קבלת אישור מהמטופל, אבל היא הסבירה שיש בחוץ שלט שמציין באופן כללי שהמקום מוגן במצלמות אבטחה וזה לכאורה מסביר למטופלים שכל מילה שלהם מופיעה בהקלטה שנמצאת בידי ההנהלה.

למעשה, רק בסוף הראיון השלישי נודע לי שגם השיחה שלי והשתיים שקדמו לה צולמו והוקלטו ללא ידיעתי. להבנתי הקלטה וצילום של מטופלים בזמן פגישה טיפולית ללא ידיעתם זו עבירה.

לדיברי מנהלת המקום, הקליניקה נמנעת מלהכניס דיווח על התעללות מינית בסיכומי פגישות במחשב, ורק ההנהלה מאשרת את סיכום הפגישה. לשאלתי, שהרי דיווח למשטרה ורשויות הרווחה זה חובה, הוסבר לי שלכאורה הדיווח רק צריך להגיע להנהלה אבל לא להופיע בתיק, שכן הקהילה החרדית לא רוצה בעירוב המשטרה. לדבריה של המנהלת, היא מכירה את ליצמן וזו השיגרה בכל הקהילה החרדית, על אף החוק במדינה.

אחרי שקיבלתי הצעת עבודה סירבתי להצעה המאוד נדיבה, שכן אי דיווח על התעללות זה עבירה שלא הייתי רוצה להיות שותף לה, כמו גם הקלטת שיחות טיפוליות ללא קבלת אישור בכתב מהמטופלים, שזה פשע.
דיווחתי לעו”ד במשרד המבקר שבנוסף למקרה ההתעמרות בי, ברישום רישיוני ואישור העסקתי, כביכול יש אי דיווח מערכתי לגבי התעללות מינית בקטינים במגזר החרדי, ולדבריו העניין הועבר לטיפול. אחרי למעלה משנה אף אחד לא פנה אלי לקבל רקע או עוד מידע, ולמעשה עד היום לא פנו אלי, ולכן נדמה לי שמעולם לא נפתחה חקירה.

במשך כל התקופה שבה ניסיתי לקבל אישור למומחיותי שיאפשר עבודה ידעתי את הועדה לביקורת ענייני המדינה על הפרשה המשונה, אך לצערי ולמיטב ידיעתי דבר לא נעשה. הסברתי שיש חשד לבעיה מערכתית, ונאמר לי שלכאורה תהיה בדיקה נקודתית.

מדוע עורך הדין ממשרד המבקר לא זימן את ההקלטות והתכתובות לבדיקה? מדוע לא בדק מי אחראי לבעיה ולמה? האם הוא בדק שנערכת בדיקה בקהילה החרדית לגבי אי דיווח למשטרה ולרווחה?

לפני מספר חודשים פניתי לראשת הועדה לעינייני ביקורת המדינה ולפני זה לחבר הוועדה, ח”כ ברושי. הבאתי להם את כל המסמכים לגבי שני הנושאים, אבל לצערי עוזרה של ראשת הועדה יחימוביץ ענה וכתב שכביכול נערכה בדיקה והכל נמצא כשורה. קשה לי להאמין שהתנהלות משרד הבריאות והתנהלותו של עורך הדין ממשרד המבקר נבדקה, כמו גם כל התקשורת הארוכה, שכן כזו בדיקה הייתה מראה שלכאורה היו כשלים רבים ומאוד תמוהים במערכת, ואחר כך גם טיוח והסתרה.

Sent: Mon, Dec 16, 2019 8:13 am Subject: RE: : בבקשה להעביר למיכאל, לבקשתו

ד”ר קראוס שלום,תודה שהעברת אלי את החומר והפנית אותי לנושא כאוב זה.  להלן הערותיי:-

  1. ההתעמרות בך היא מצערת אך לא אני ולא התנועה יכולים לסייע בעניין זה.
  2. הדבר שיכול להיות מעניין לנו זה מחדל שלטוני ספציפי שאתה  חושף.  לא ראיתי בסיכום שלך תיאור ממוקד של מחדל באופן  שאני יכול להעביר לבדיקת התנועה.  אתה יותר מדי עוסק בעצמך.  אם תצליח להביא ניסוח טוב יותר המתמקד במחדל/ים שלטוניים  אז אוכל לשקול להעביר לתנועה.

יום נעים,מיכאל.Sent: Mon, Dec 16, 2019 9:47 am Subject: Re: : בבקשה להעביר למיכאל, לבקשתו בוקר טוב

לעניות דעתי הסתרה מערכתית של אונס קטינים בקהילה החרדית בידיעת כל הגורמים זו בעייה לאומית שלא ממש עוסקת בי. תודה שעיינת וענית. אמשיך לנסות להציל את הילדים החרדים בצורה שתביא תוצאה, שכן זה מאמץ מוסרי שדורש התמדה וחמלה.

עד כה, אף גורם בארץ לא רצה להתעסק בזה, אבל לא אוותר, שכן הקטינים חשובים יותר.

קצת מוזר לי שאתה סבור שעניין המרכזי כאן הוא אני, אבל עכשיו לפחות אוכל לומר שפניתי גם אליכם באופן רשמי.

צר לי על שבעינך העניין שולי או אישי ולא שווה מאמץ יסודי. זה לא ממש ברור לי, אבל לצערי הדבר אינו בשליטתי.

בברכה, רוני

עד כאן ציטוט שלכאורה מעיד על התעלמות, שבעיקרון קצת לגמרי סותרת את השליחות הרשמית למצוא ולבער את השחיתות.

בעברית קלה, החוק מחייב דיווח לרווחה ולמשטרה על חשד לאונס של קטין או קטינה, אבל הקהילה שמתחזה לכשרה כנראה מתביישת לקיים את החובה מטעמי צינעה.

הוגשו כמה תלונות למשטרה, והרבה תכתובות הופנו לעורך דין במשרד מבקר המדינה, שבדרך כלל ענה אבל התקלה לכאורה לא נבדקה או תוקנה. אחר כך נערכה פגישה עם חבר הועדה לענייני ביקורת המדינה ועוזרתו הנאמנה, ואחרי שכלום לא קרה נשלחו לראשת הוועדה שלוש פניות בכתב שמתארות את הבעייה. לבסוף, נעשתה גם פנייה לתנועה לאיכות השילטון, שהעתק מימנה נמצא למעלה, אבל עד היום דבר לא נעשה.

סירוב נציג התנועה לאיכות השילטון לבדוק את הפרשה היה הביזיון האחרון, אבל עדיין אין פיתרון.

קישור למאמר בשם- בעייה שלא באה על פתרונה. קישור למאמר בשם- יו”ר הועדה לענייני ביקורת המדינה התעלמה מבעיה? קישור למאמר בקפה דמקר שלמרבה הצער נסגר- מי מרחם על קטינים חרדים? קישור למאמר בשם- טוב שכבר לא סוקלים סוטים.

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר

דר' רון קראוס

בהכשרתו דר' רון קראוס, יליד 1961, הוא פסיכולוג קליני מומחה עם רישיון בארץ ובארה"ב. רון כתב שני ספרים בנושא טיפול נפשי ברשת בהוצאה האקדמית אלסוויר, ונבחר לנשיא האגודה הבינלאומית לבריאות נפש ברשת לשנים 2003-4, הוא העורך של הקוד האתי לטיפול ברשת, כתב טור שבועי בידיעות אמריקה, במדור ניו ג'רזי, למשך שנתיים. פרסם 4999 מאמרים בבלוג בשם- תיקון עולם בקפה נקודה דה מרקר, שנסגר, ולימד 15 שנה באוניברסיטת פיירלי דיקינסון, במטרופוליטן קמפוס, עד שנת 2014. דר' קראוס שב ארצה עם משפחתו כדי להיות קרוב לאמו ואחיו, ז"ל. היום הוא עובד עם משפחות שכולות בעבור משרד הביטחון, ובזמנו הפנוי עורך את עיתון ברשת נקודה קום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן