הכל כלול, גם הבילבול

הכל כלול, גם הבילבול

לא ברור אם הפילוסוף היווני הראשון בכלל ידע לכתוב, אבל תלמידו הנאמן לכאורה ציטט אותו די טוב.
את הקריירה העולמית סוקרטס עשה כשהודה בגבורה נדירה שהוא אינו יודע הרבה, כנראה מחמת היותו סתם בן תמותה ולא איזה אל מהמיתולוגיה.

ההיסטוריה מראה שלא תמיד הצדק נעשה, ודווקא עוול משווע גורם לאירוע עתיק להפוך לקלאסיקה מפורסמת וידועה. למעשה, בצורה דומה גם ישוע הנצרתי זכה לתהילה, וגם איוב זכה לקצת חמלה. לכולם הייתה כוונה טובה, והתוצאה הייתה עגומה.

הדבר היחיד שהפילוסוף הנבון הודה שהוא כנראה כן יודע זה קצת לגבי טיבעה של הפרהסיה. במילים אחרות במשפט קצר ודי נסתר סוקרטס גילה בלי כוונה שהוא מבין בפסיכולוגיה ולכן כנראה ביים את ההצגה, אבל מעטים קלטו או הבינו את האמירה הקצרה ומשמעותה.

ציטוט:

That which is perhaps human wisdom; for probably I really am wise in this.

עד כאן ציטוט.

כאמור, סוקרטס קיבל תהילה עולמית כאשר בישר לנו שבינתנו האנושית היא די מוגבלת, וזה זה לא בושה להודות בבעיה המביכה בגבורה ישרה. מצד שני, במשפט קצר הודה שטבע האדם בעבורו אינו חידה, שזה לא ממש אמירה צנועה.

המסר בטקסט הישן לא רק מספר שיש לנו מגבלה בהבנה ושצריך לחיות איתה, אלא גם שזור בשלל סתירות פנימיות, וזה כנראה נעשה בכוונה, שכן ההבנה שהשלם כולל יום וילה, טוב ורע, מעלה ומטה הוא מסר פילוסופי מעניין שחבוי בעלילה הנושנה.

רוב מי שמנסה לעיין בסיפורים העתיקים שהתחילו את הפילוסופיה לא שם לב שמרוב מלל שטוען שוב ושוב שסוקרטס יודע שהוא לא יודע, מפספס משפט אחד קצר בו הוא מודה שאולי דבר אחד קטן הוא כן יודע, וז עוד סתירה שחבויה בעלילה. סך הכל, אם הוא מבין באנשים איך ומדוע הסתבך והגיע לספסל הנאשמים?

הסתירות הפנימיות במאמר הנפלא מתחילות כבר בכותרת. נאום ההגנה ובקשת מחילה זה השם שמופיע למעלה, אבל הנאשם בכלל לא מבקש סליחה, וכבר כאן באה הסתירה הראשונה.

אין מה ללמד פילוסופיה יוונית בזמן שהמדינה העברית עסוקה בדרמה מקומית קצת יותר חשובה, אבל כדאי להבין שיש לנו מגבלה גם כשאנו משוכנעים שמשהו הוא אמת לאמיתה או שגיאה נוראה, ושבעולמו יש עירבוביה של טוב ורע, צרה והקלה, תקווה ואכזבה. צריך לקבל את טלטלת הגלים באהבה ואז קצת פחות סובלים מהמסע המופלא.

להבדיל מעובדי האלילים אצל העברים נהוג לומר שאת הכל יודע רק השוכן במרומים, וכך אנו מתחמקים מההודאה המביכה בעובדה שאנו בעצם לא יודעים את רוב הדברים, אבל מאמינים שאבינו בשמיים מכיר את כל הברגים.

קישור לנאום ההגנה של סוקרטס.

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר

דר' רון קראוס

בהכשרתו דר' רון קראוס, יליד 1961, הוא פסיכולוג קליני מומחה עם רישיון בארץ ובארה"ב. רון כתב שני ספרים בנושא טיפול נפשי ברשת בהוצאה האקדמית אלסוויר, ונבחר לנשיא האגודה הבינלאומית לבריאות נפש ברשת לשנים 2003-4, הוא העורך של הקוד האתי לטיפול ברשת, כתב טור שבועי בידיעות אמריקה, במדור ניו ג'רזי, למשך שנתיים. פרסם 4999 מאמרים בבלוג בשם- תיקון עולם בקפה נקודה דה מרקר, שנסגר, ולימד 15 שנה באוניברסיטת פיירלי דיקינסון, במטרופוליטן קמפוס, עד שנת 2014. דר' קראוס שב ארצה עם משפחתו כדי להיות קרוב לאמו ואחיו, ז"ל. היום הוא עובד עם משפחות שכולות בעבור משרד הביטחון, ובזמנו הפנוי עורך את עיתון ברשת נקודה קום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן