כשמעצבנים ישראלים מתחרטים

כשמעצבנים ישראלים מתחרטים

כבר כמה פעמים בעבר הצאר הוזהר בנימוס שלא באמת כדאי לחשוף את העובדה שנשק רוסי יקר לא ממש עובד נהדר, אבל נראה שזה לא עזר.

היום העולם כולו כבר רואה שחיל האוויר הישראלי יודע מה הוא עושה, ולמערכות הרוסיות בסוריה אין הרבה מה לעשות כננד זה.

מה אפשר לומר? בעבר היה ניסיון להסביר מה יקרה, אבל למרבה הצער עכשיו זה קורה, והרוסים המתוסכלים מנסים לטשטש ולשכתב את המחזה, שכן הוא נראה קצת מבזה.

ציטוט:

כשמכירות הנשק חשובות יותר מהאמת.

בפעם השנייה תוך חודשיים, מתייצב אדמירל רוסי מול המצלמות – ומכריז שהתקיפה הישראלית בסוריה סוכלה ברובה על-ידי מערכות ההגנה שנמכרו לאסד. הכתובת למסרים האלה לא נמצאת בירושלים, אלא דווקא באפריקה, באסיה, ואצל כל לקוח פוטנציאלי של התעשייה הצבאית הרוסית.

אפילו מדינות שמשתייכות במובהק למחנה המערבי, כמו איחוד האמירויות, הודו ולאחרונה גם טורקיה, העדיפו לרכוש ולהצטייד בסוללות טילי יירוט רוסיות. על רקע זה מקבלת המעורבות הצבאית הרוסית בסוריה בנוסף להיבט האסטרטגי גם מימד כלכלי.

סוריה היא כמעט המקום היחידי בעולם שבו מערכות הנ”מ הרוסיות עומדות למבחן מבצעי-מעשי. מבחן נוסף שהיה לאחרונה אירע במלחמה בין אזרבייג’ן לארמניה (וגם שם כשלו מערכות ההגנ”א הרוסיות שהושמדו באמצעות מל”טים תוקפים). ואולם, אין מקום בעולם שבו קיים מערך הגנה אווירית קרקעי כה צפוף ומודרני שאמור להתמודד עם הקשת העדכנית של כל האיומים מהאוויר בכל הטווחים – וכולו מתבסס על טהרת הייצור הרוסי.

על רקע עובדות אלה, לא קשה להבין מדוע יצא היום האדמירל ואדים קוליט, קצין רוסי בכיר המשרת בסוריה, אל המצלמות והמיקרופונים. הוא הודה שאתמול הייתה תקיפה אווירית על מתקנים צבאיים באזור דמשק וחומס והכריז שלוחמי ההגנה האווירית הסורים, ובמשתמע גם בסיוע מומחים רוסים, הצליחו ליירט 22 מתוך 24 הטילים המונחים שמטוסים ישראלים שיגרו, לדבריו, משטח לבנון.

זו אינה הפעם הראשונה שהאדמירל קוליט יוצא בהכרזה שכזו. הוא עשה זאת כבר לפני כמעט חודש אחרי שתי תקיפות אוויריות שיוחסו לישראל באזור חלב וחומס. גם אז, טען קוליט בדיוק כמו אתמול, שסוללות ההגנ”א הסוריות יירטו את מרבית הטילים ששיגרו לדבריו מטוסים ישראלים.

על סמך הפרסומים שצבא סוריה וארגוני האופוזיציה פרסמו אחרי אותן תקיפות, אפשר להעריך בוודאות גבוהה שהאדמירל הרוסי לא מדייק. למטרות שהותקפו נגרם נזק רב – ואף היו הרוגים. אבל מישהו, כנראה מגבוה, הורה או אישר לקצין הרוסי הבכיר לצאת בהכרזות ביולי ופעם נוספת גם הבוקר.

מתברר, כנראה גם אחרי בדיקה שעשו גורמים ישראליים ברוסיה, שהסיבה העיקרית להכרזות האדמירל היא כלכלית. ביולי השנה נערכו ליד מוסקבה מפגן אווירי ותערוכה שנתית של התעשיות הצבאיות הרוסיות שהציעו את מרכולתן, בעיקר מטוסי קרב ומערכות הגנ”א חדישות, לקניינים הפוטנציאלים ממדינות המזרח התיכון, אסיה ואפריקה.

המוצרים העיקריים שהמשווקים הרוסים ניסו למכור היו סוללות הגנ”א לטווח ולגובה בינוני, בעיקר מהדגמים החדישים והניידים BUK-2ME, שבנאט”ו מכנים אותם SA-17 ומערכות S-1 Pantsir. שתי המערכות הניידות האלה סופקו לסוריה לפני פחות מ-10 שנים, כלומר הן חדישות והסורים כבר צברו ניסיון בהפעלתן, והן היו אמורות “לעשות את העבודה”.

עד כאן ציטוט מלומד ואמין שמראה די בבהירות שכל האזהרות הקודמות בעיקר הצליחו לגרום להתעלמות. עכשיו לא נותר למוכרי הטילים שלא פוגעים אלא לייצר דיברי כזבנות בבהילות.

האפשרות השנייה היא לקחת אחריות ולהודות בטעות, אבל פוליטיקאים בדרך כלל סבורים שמעשים כאלה חלילה יחשפו אנושיות.

קישור למאמר בידיעות.

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר

מערכת העיתון

3 thoughts on “כשמעצבנים ישראלים מתחרטים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן