מי שהציל ילדים מהכבשנים העניק לי חיים

מי שהציל ילדים מהכבשנים העניק לי חיים

לקח קצת זמן עד שהבנתי שלא כל ההורים נושאים על זרועם מספרים כחלחלים, שכן בילדותי רוב המורים, השכנים וצוות העובדים בכפר הנוער הדסים כלל שורדות ושורדים שבאו לשם כדי לעבוד עם יתומי שואה, אולי כדי לראות אותם בוגרים, מאושרים ונותרים בחיים.

גם החברות והחברים שלפעמים היו באים לשתות קפה ולטעום מאפים טעימים נשאו על זרועם מספרים, ובילדותי חשבתי שהדברים לגמרי נורמלים.

היום כבר קצת יותר ברור לי איזה זוועות איומות ונוראות עברו על בני עמי והורי היתומים, שאיבדו את כל משפחתם ומרבית קרוביהם רק בגלל שהם נולדו יהודים. במהלך החיים שמתי לב שמא שנראה לי טבעי ושגרתי לחלוטין גורם למתעניינות ההמומות ולסקרנים המזועזעים קצת קשיים רגשיים, וזה גורם לי לחוש לא נעים.

במיוחד המצב עדין ורגיש כשאני פוגש בגרמנים חביבים, מחונכים, מנומסים, דמוקרטיים, אנושיים ומוסרייים. אחרי ההיכרות והחיוכים הראשוניים אנשים מתחילים לגלות עיניין ולברר פרטים נוספים, ואני לא מתבייש להודות שפעם נולדתי בארץ הנביאים. הגרמנים שהם יחסית נוצרים די מתפעלים, מעכלים, קצת מתרגשים ובזהירות רבה מתעניינים מאיפה באו ההורים.

פראג היא עיר מאוד יפה, והצ’כים הם אנשים חביבים, עם חוש הומור מדהים, והם גם דמוקרטים מאירי פנים ולא אנטישמים מאז מאות שנים. אני מספר לסקרניות ולסקרנים שהורי נולדו בפראג, ולצערי ידידי החדשים כבר נראים קצת יותר מודאגים.

איפה היו ההורים בזמן המלחמה? זו בדרך כלל השאלה הבאה שעולה, ובשלב הזה אני עובר לשתיקה נבוכה וקצרה, שכן מניסיונות קודמים כבר ידוע לי מה תהייה התגובה של יוצאי גרמניה לחשיפה, ואין לי עיניין לגרום לאנשים תחושה לא נעימה.

בסוף היושר גובר על חששי ממה שיקרה לי, ואני מתוודא ואומר שהורי היו באושוויץ. כל הגרמנים עימם דיברתי במהלך השנים שומעים זאת, ומייד מתחלחלים, משתתקים, והם נבוכים, חשים אשמים וכנראה גם סובלים מהירהורים מעמיקים. לוקח כמה רגעים עד שהם מעזים בזהירות רבה לברר עוד פרטים, וגם אז הם לא יותר שמחים, שהרי הורי חזרו יתומים, שלודים, גלמודים, המומים, מצולקים וממוספרים לכל החיים.

לפני כמה שנים סיפרתי לדר’ אברהם חולי על גבורתו של פרדי הירש, האדם שבזכותו אני קיים, ובעיקבות המחקר החרוץ והיסודי שנעשה על ידו היום תרומתו של פרדי להצלת ילדים יהודים בתנאים נוראים קיבלה הוקרה רשמית על ידי ארגון בני ברית לעולמים.

הבמאי רובי גת יצר סרט אנימציה מיוחד, מקורי ומרגש שחושף את הסיפור של פרדי, שבצעירותו היה אתלט אולימפי גרמני, ועשה זאת באופן רגיש ואומנותי על אף היותו של התוכן לגמרי דוקומנטרי, עצוב, נוראי, מבוסס, מתועד ואמיתי.

הסרט הנפלא על פרדי הירש יהייה זמין לצפייה רק למשך יומיים, וניתן לצפות בו החל מהערב בשמונה בקישור: https://www.docu-tv.com/fredy

קישור לאתר ההנצחה של פרדי הירש.

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר

דר' רון קראוס

בהכשרתו דר' רון קראוס, יליד 1961, הוא פסיכולוג קליני מומחה עם רישיון בארץ ובארה"ב. רון כתב שני ספרים בנושא טיפול נפשי ברשת בהוצאה האקדמית אלסוויר, ונבחר לנשיא האגודה הבינלאומית לבריאות נפש ברשת לשנים 2003-4, הוא העורך של הקוד האתי לטיפול ברשת, כתב טור שבועי בידיעות אמריקה, במדור ניו ג'רזי, למשך שנתיים. פרסם 4999 מאמרים בבלוג בשם- תיקון עולם בקפה נקודה דה מרקר, שנסגר, ולימד 15 שנה באוניברסיטת פיירלי דיקינסון, במטרופוליטן קמפוס, עד שנת 2014. דר' קראוס שב ארצה עם משפחתו כדי להיות קרוב לאמו ואחיו, ז"ל. היום הוא עובד עם משפחות שכולות בעבור משרד הביטחון, ובזמנו הפנוי עורך את עיתון ברשת נקודה קום

6 thoughts on “מי שהציל ילדים מהכבשנים העניק לי חיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן