איך לא מלבינים פנים ברבים

איך לא מלבינים פנים ברבים

מה יותר ראוי? לספר לסטודנטית צעירה שהיא כנראה חסרת השכלה ובורה גמורה בפרהסיה ואל מול האומה כולה או לומר לה בנימוס נבון ורגוע שבדמוקרטיה ראוי שתשמע כל דיעה?

יש טענות כלפי קמלה, על שלכאורה אינה ציונית או תוקפנית דיה, אבל לא ממש ברור למה. סך הכל, הלבנת פנים בפרהסיה אסורה, ותשובתה בעליל נמנעה מלהביך את התלמידה, שכנראה רק ביטאה את התרשמותה השגוייה, דיעות שהן תוצאה של הסתה ריקה או דימיונותיה, וזו זכותה המלאה

ציטוט:

“ראיתי במהלך הקיץ שהיו המון הפגנות מחאה שביקשו לעמוד לצדם של הפלסטינים”, אמרה הסטודנטית. “רק לפני כמה ימים אושר תקציב הסיוע לתמיכה בישראל, דבר אשר פגע בלבי בגלל רצח העם האתני ועקירת האנשים שהיא מבצעת, בדיוק כפי שקרה באמריקה – אני בטוחה שאת מודעת לדברים האלה”. הסטודנטית מחתה על העובדה שמיליארד הדולרים שהוקצו לתמיכה בנשק הגנתי לישראל יכלו לסייע לביטוחי בריאות, במקום “לעודד את ישראל וערב הסעודית”.

בתגובה, האריס הנידה בראשה ואמרה שהיא “שמחה” שהסטודנטית בחרה להעלות את התחושות והדאגות שלה ולעמוד על דעתה – “כי כך צריך להיות בדמוקרטיה”. עוד היא הוסיפה כי “מדובר על הקול שלך, הפרספקטיבה שלך, החוויה שלך, האמת שלך – שאסור שידוכאו והם חייבים להישמע. זהו אחד הדברים שאנו נלחמים עבורו בדמוקרטיה”. האריס הוסיפה ואמרה כי דמוקרטיה נמצאת בנקודה החלשה ביותר שלה כאשר “אף אחד לא נותר עוד בשיח”.

עד כאן ציטוט.

בעברית קלה, ישראל יכולה להשמיד את כל הסביבה ואז באמת תהייה סיבה טובה להאשים אותה בגרימת שואה, אבל משום מה אין אצלנו מחנות השמדה. ליקויים בהבנת ההיסטוריה אינם סיבה להעליב צעירה מול המדינה כולה, ולכן במקום לכעוס אולי כדאי להבין שקמלה בעצם ענתה בצורה דיפלומטית ונמנעה מפגיעה. כל הכבוד לה.

לא תמיד צריך לפתור חילוקי דעות בצורה אלימה, מעליבה או גסה. למעשה, רדיפת שלום והידברות סובלנית זה עיקרה של תורה. מלחמה עושים רק אם מותקפים ואין ברירה אלא להציל חיים בעזרת כל האמצעים.

חוץ מזה, אין שום צורך ליידע את התלמידה חסרת ההשכלה שישראל לא מבצעת רצח עם, שכן הפלסטינים עדיין כאן, ובקרוב כנראה אפילו נסתדר איתם. אין אצלנו מקלחות עם גז קטלני להשמדות המוניות וגם לא משרפות עשנות כדי להשמיד את הראיות. יתכן שהסטודנטית התמימה בעיקר מתייחסת לשמועות לא מבוססות במקום לעובדות מדעיות, או שהיא סתם התבלבלה עם תקופות וקבוצות אחרות.

קמלה המנומסת לא היתה צריכה להסביר לשוגה את טעותה אל מול כולם, או חלילה לספר לה בקול רם שאת הדברים שהיא כנראה לא יודעת יודע כל העולם. למעשה, היא פעלה ברוח התורה ונמנעה מפגיעה, מריבה או השפלה בפרהסיה.

מסופר בתורה שאדם אבינו לקח ביס קטן אחרי שהשתכנע, ואז מיהר להאשים את חווה המפתה, שכנראה גם רק נשכה בפרי האסור נגיסה קטנה וחפוזה, שהרי המשפחה שעד עתה אינה ממש נבונה נתפסה בקלקלתה, הובכה ונענשה.

מי יודע? אולי אחרי רכישת השכלה הנערה שהביעה את עניות דעתה השגויה כבר תבין בעצמה או משיעורי ההיסטוריה מי באמת ביצע רצח עם בכוונה, ומי סתם נפל קורבן לעלילה? אסור להתייאש. להשכלה יש לפעמים יכולת לשנות לאנשים את התפיסה, את הגישה או ההבנה המוטעה לגבי התמונה כולה.

חלילה, יבואו מרצה משועשע או איזה מרצה זעופה ויבקשו מימנה לכתוב עבודת מחקר מקיפה על ההשמדה שלא הייתה, וזה יוריד לה את הממוצע. חוץ מזה, אולי היא בכלל לומדת אופנה ופרי הדעת והבינה לא ממש מעניין אותה.

חוץ מזה, אולי כדאי להרגיע את המודאגות והלחוצים, שכן סגנית הנשיא של האמריקנים הוציאה הבהרה, בלי להלבין פנים:

אחרי סערת הסטודנטית: “האריס מתנגדת לטענה ש’ישראל מבצעת רצח עם'”

בלשכתה של סגנית נשיא ארה”ב פנו למספר גורמים, בהם ליועצו של השר לפיד, והבהירו כי היא “מחויבת לביטחון ישראל”.

עד כאן ציטוט בעל אמינות שכנראה נאמר באחריות, בכנות ומתוך מחוייבות.

קישור למאמר ב- N12. קישור למאמר בניוז טרנדז..

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר.

מערכת העיתון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן