למה זו שאלה ללא תשובה

למה זו שאלה ללא תשובה

בין שלל השאלות הטובות, המעניינות והחשובות שבהן אנו משתמשים ומשתמשות להנאתנו במהלך שיחות נמצאת גם השאלה- למה. לכאורה זו קושיה סקרנית פשוטה ומאוד נפוצה, אבל בעצם אין לנו תשובה מלאה וטובה לה, וכנראה שגם לעולם לא נמצא.

כשתוהים מדוע חוטאים סידרתיים נהנים משמפניות וסיגרים בעוד שהעמלים מובטלים, קורסים או סתם מופצצים על ידי טרוריסטים מעושרים, בדרך כלל נזכרים בסיפורים מהכתובים.

למעשה וכזכור למקשיבות ולמתעניינים, איוב המסכן פעם העז לשאול את השוכן במרומים למה נגרמים לו ייסורים, אפילו שהוא בעצם צדיק תמים מסיפורים פרסיים עתיקים. גם אבותנו הנבונים שמו לב שחמדנים והנוכלים מתעשרים בעוד שהצנועים, הישרים והצדיקים נותרים דלים, ואין לנו באמת תשובות מלאות שיסבירו את הדברים התמוהים.

ציטוט:

צדיק ורע לו, רשע וטוב לו

שאלה מרכזית בתורת הגמול היא: איך ייתכן שאדם לא עבר על הציווי ובכל זאת נראה כי הוא נענש?

שאלה זו מנוסחת בגמרא במסכת ברכות. מסופר שם על משה, ששואל את הקב”ה: “מפני מה יש צדיק וטוב לו ויש צדיק ורע לו, יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו?”. המאמינים אינם יכולים לקבל את קיומם של דברים שרירותיים מפני שקיומם מעיד על העדר ההכוונה של האל, או העדר הרצון להכוונה של האל, ומכיוון שההנחה היא שהאל טוב, לא ייתכן שלא יתערב למניעת מקרי עוול הנגרמים על ידי שרירות.

לעיון בסוגיה זו מוקדש למעשה בתנ”ך כל ספר איוב, כאשר בניגוד לטענות הרעים הספר מסיים במסקנה שאיוב לא חטא, ומצד שני לא ניתנת תשובה ישירה מדוע איוב נענש, אלא תוכחה שאיננו יכול להבין את מעשי האלוה.

ציטוט:

בני דמותו של איוב המקראי מופיעים בספרות המזרח הקדום כדוברים במזמורים מהסוגה הספרותית ‘הצדיק הסובל’, שתחילתם כבר בתקופה השומרית.

הדובר טוען במזמורים כי היה נאמן לאל ולחוקיו אך האל העניש אותו ללא כל סיבה או הצדקה. במזמור התפילה השומרי ‘תחינה לאל יהיה אשר יהיה’ טוען המתפלל כי האלים הטילו עליו עונש כבד והוא אינו מבין מדוע: “לא אדע העוונות אשר עשיתי, לא אדע החטאים אשר חטאתי, לא אדא התועבה אשר אכלתי, לא אדע הקדשים אשר רמסתי”. הוא מבקש את עזרת חבריו אך היא לא מגיעה: “אבקש – איש לא יאחז בידי, אבכה – איש לא יעמוד לימיני, אשא קינה – אין שומע לי.. חשכו עיני”. המתפלל מבקש מהאל כי יניח לו היות שבני האדם אינם מבינים דבר: “בני אנוש סכלים, לא ידעו מאומה. בני אדם, כל הנקרא בשם – מה יידעו? אם הרעו, אם היטיבו – לא ידעו מאומה”. הוא מבקש מהאל שיסלח לו על חטאיו, גם אם אינו יודע במה חטא: “שא -נא לעוונותי ואגידה תהילתך, ישקוט נא לבך למעני, כלב אמי יולדתי”.[17]

בספר איוב מופיעה דמותו של השטן וישנן טענות כי דמות זו נכנסה לסיפור בהשפעת דת הזרתוסטרה

עד כאן ציטוט.

השאלה- למה בדרך כלל מעידה על סקרנות או תמיהה לפישרה של תופעה שאינה ברורה דיה, אבל כאמור, לא תמיד ניתן להבין מה גרם למה, שכן הכל לכאורה החל ברגע הבריאה.

מאז האירוע הראשוני והמרגש שהתרחש לפני איזה ארבע עשרה ביליון שנה, לכאורה, ואור כביר לפתע נוצר באפילה, אירוע רודף אירוע, ולכן אי אפשר באמת לדעת את כל הגורמים שמעורבים בתשובה הסבוכה לשאלה למה, וגם קשה לדעת אם יש כוונה יזומה עם תוכנית סדורה או שזה קרה במקרה, סתם ככה.

למרבה המזל, האנושות החרדה לגורלה ועתידה בהתמדה כבר מזמן קיבלה תשובה מצויינת לשאלה למה. גם סוקרטס היווני וגם איוב המסופוטמי מספרים לנו שהבנתנו די מוגבלת, ולכן קבלה היא חוכמה גדולה. כנראה שהסיבה לכך היא שהתשובה האמיתית לשאלה למה היא-ככה, אבל אנשים בדרך כלל לא מסתפקים בה.

מי שמשום מה לא לגמרי שמח או שמחה להבין שאין לנו הרבה הבנה ישמח או תשמח לדעת שגוגל כן מצא תשובה לקושייה, ופרט ליריקות כשמעצבנים אותה למה היא חייה מאוד חמודה.

יתכן שבהעדר הבנה מלאה וללא שליטה רבה במציאות המרה כל מה שאנו מסוגלים זה לכבד את הזולתים ולגלות חמלה. סך הכל, גם ליצירים האחרים אין תשובה. מי יודע? אולי בגלל זה הלעיל הוא עיקרה של תורה.

קישור לתוצאות חיפוש המושג- למה. קישור לתורת התגמול בויקיפדיה. קישור למידע אודות ספר איוב. מקור התמונה

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר

דר' רון קראוס

בהכשרתו דר' רון קראוס, יליד 1961, הוא פסיכולוג קליני מומחה עם רישיון בארץ ובארה"ב. רון כתב שני ספרים בנושא טיפול נפשי ברשת בהוצאה האקדמית אלסוויר, ונבחר לנשיא האגודה הבינלאומית לבריאות נפש ברשת לשנים 2003-4, הוא העורך של הקוד האתי לטיפול ברשת, כתב טור שבועי בידיעות אמריקה, במדור ניו ג'רזי, למשך שנתיים. פרסם 4999 מאמרים בבלוג בשם- תיקון עולם בקפה נקודה דה מרקר, שנסגר, ולימד 15 שנה באוניברסיטת פיירלי דיקינסון, במטרופוליטן קמפוס, עד שנת 2014. דר' קראוס שב ארצה עם משפחתו כדי להיות קרוב לאמו ואחיו, ז"ל. היום הוא עובד עם משפחות שכולות בעבור משרד הביטחון, ובזמנו הפנוי עורך את עיתון ברשת נקודה קום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן