שימו לב: פיתוח אינטרנט חלופי במקרה של אסון עולמי

שימו לב: פיתוח אינטרנט חלופי במקרה של אסון עולמי

בורסה גרעינית; קריסה כלכלית שתגיע רחוק יותר; צונאמי שיהרוס ערים ונקודות מפתח; או מטאור שפוגע בכדור הארץ… העולם כפי שאנו מכירים אותו יכול להסתיים בכל רגע. אבל יש כאלה שכבר מוכנים לזה

מהנדס בנה אינטרנט חלופי במקרה של אפוקליפסה, פרוטוקול תקשורת חדש עמיד בפני אסונות.

אינטרנט הוא חיוני כמעט לכולנו, אבל בואו נודה באמת, ניתן לנתק אותנו מהרשת הגלובאלית בקלות. אסונות אפוקליפטיים, התערבות ממשלתית וקשיים טכניים אחרים יכולים להפיל את כלי התקשורת השונים בניהם את הכלי החזק ביותר שנוצר אי פעם, האינטרנט.

אם תערכו חיפוש קצר בגוגל אחר צירוף המילים: אפוקליפסה תמצאו עשרות תגובות ושאלות כדוגמת “האם ניתן יהיה לגשת לאינטרנט כאשר תתרחש אפוקליפסה”. או “כמה זמן האינטרנט יחזיק מעמד בזמן אירוע אפוקליפטי?.

אדם אחד רצה להבטיח שדבר כזה לא יקרה, ובנה את מה שהוא מכנה “גרסת הקדם של האינטרנט“.
זה נקרא Reticulum Network Stack והוא נועד להתקיים לצד או על גבי האינטרנט המסורתי. Reticulum נועד להיות כלי תקשורת יעיל שניתן לפרוס במהירות במקרה של תקלה מערכתית בטלקומוניקציה, עם דחיפה מינימלית והתמקדות חזקה בהצפנה ופרטיות.
והכל בנוי על הבסיס של פרוטוקול חדש לגמרי שמתיימר להיות עמיד יותר מ-IP, או פרוטוקול אינטרנט, שהוא מערכת כללי תוכנה השולטים בזרימת המידע.

מארק קוויסט, מהנדס מחשבים שבילה את חייו בבנייה וניהול של רשתות מחשבים. ניהל ספק שירותי אינטרנט כפרי בקנה מידה קטן, והביא שירות אינטרנט מהיר לאחד מהתחומים הרבים שהוזנחו לחלוטין על ידי ספקי השירות הגדולים בעולם.

Reticulum יכול לפעול כמעט על כל דבר, כולל Raspberry Pi Zero הזעיר. לדבריו, אנשים עם כישורי טלקומוניקציה ומחשבים מינימליים יכולים להקים מערכת הודעות ארוכת טווח עבור הקהילה שלהם תוך כשעה באמצעות Reticulum, ולתקשר במספר ערוצים זמינים עם עמיתיהם ברשת.

Qvist הוא לא האדם הראשון שיצר תחליף אינטרנט מונחה קהילה. בניו יורק, פרויקט NYC Mesh בונה רשת רשת המספקת פס רחב לאנשים ברחבי העיר. אבל מה שקוויסט בונה הוא שונה. בעוד שפרויקטים רבים קיימים כדי לחבר משתמשים בסופו של דבר לאינטרנט הרגיל, Reticulum נועד לספק תמיכה בתרחיש פוסט-אפוקליפטי. הוא בנוי מתוך מחשבה על הצפנה ופרטיות, הוא מבוסס קוד פתוח ונועד לנתב מידע דיגיטלי בין עמיתים מבלי לעבור דרך שרת או ספק שירות.

לדבריו של Qvist “אנחנו לא צריכים רשת אחת גדולה, הבנויה כשכבת-על באינטרנט, אנחנו זקוקים למספר רב של רשתות המחברות ביניהן באינספור דרכים. אלפי רשתות ללא מתגים אוטומטיים או מנגנוני בקרה, המקושרים יחד, הן ברחבי האינטרנט והן מחוצה לו.” אנחנו צריכים לתת לאנשים את הכלים לבנות את הרשתות שלהם, בכל זמן ובכל מקום, ולחבר אותם זה לזה כראות עיניהם, ללא פוסקים, שומרי סף או שליטה מבחוץ”. כדי ששום דבר לא יכול לעצור אותו. לא האפוקליפסה, ובטוח לא הממשל.

קישור לפרויקט Reticulum (קוד פתוח) למתכנתים – באתר Github להורדה
קישור לאתר הרשמי של הפרויקט

אליאור סרור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן