מגילת העצמאות תשמור על הציונות

מגילת העצמאות תשמור על הציונות

בעזרת השכינה שהכל ברצונה יתכן שבתחילת השבוע הבא תהייה לנו הנהגה שלא מסובכת בשלל כיתבי אשמה, וזה יהייה נפלא.

המשימה הכי חשובה כרגע זה לשמור על הדמוקרטיה, ולצורך זה רק צריך לאמץ את מגילת העצמאות לחוקה. למעשה, זו תקווה ומטרה ישנה אבל מאוד חשובה. למטה דוגמא למאמץ שכבר נעשה, אבל המלאכה טרם הושלמה

ציטוט עם ציטוטים ממאמרים עתיקים:

לכבוד לי שלפחות שני חברי כנסת כבר מסכימים איתי, ומציעים לתת למגילת העצמאות תוקף חוקי. לדעתי זה יהיה דמוקרטי, שיוויוני, ציוני ומוסרי.

את ההצעה הקודמת הגיש חבר שלי, והיום ראיתי שעוד ח”כים סבורים שזה רעיון הגיוני.

ציטוט מדיווחים ישנים בעיתונים:

ח”כ חיליק בר (העבודה) יגיש מחר (שני) את הצעת החוק ‘מגילת העצמאות’, בתגובה לחוק הלאום אותו מקדם ראש הממשלה.

“בימים אלו”, הסביר בר, “בהם מוצעות הצעות שונות ל’חוק הלאום’ ובעקבות כך מתעוררים קולות לאומניים, וקיצוניים המציעים או רומזים להדרה או לאפליה של אוכלוסיות בחברה האזרחית בישראל, חשוב מאוד לתת, סוף סוף, תוקף חוקי למגילת העצמאות, לקדש את עקרונות וערכי השוויון עליהם היא מבוססת ולהזכיר לכולנו את הדרך אליה התחייבנו כאבן יסוד מרכזית עליה מושתתת מדינה ישראל”.

הוא הסביר כי מגילת העצמאות, עליה חתמו נציגי מועצת העם בעת מעמד הכרזת העצמאות, מעגן עקרונות יסוד בסיסיים לזהות המדינה, “המגילה מתייחסת להיות מדינת ישראל מדינתו וביתו לאומי של העם היהודי, אך גם שבה ומפרטת את מחויבותה של המדינה כלפי כלל אזרחי המדינה: שמירה והגנה על שוויון וזכויות האדם והאזרח, ללא הבדל מוצא, דת ומין. הצעת חוק זו באה להציב באופן רשמי את מסמך מגילת העצמאות בספר החוקים של מדינת ישראל, לתקף את ערכיה ולתת למגילה ולערכיה תוקף חוקי. המטרה של החוק הינה גם להבטיח את שוויון הזכויות לכלל אזרחי המדינה, ולהתייחס בחקיקה גם לאופייה היהודי וגם לאופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל, ולתת לראשונה למסמך ערכי וחשוב זה תוקף חוקי“.

ח”כ חיליק בר אמר כי “חוק ‘מגילת העצמאות’ הוא התשובה הציונית והדמוקרטית האמיתית וההולמת לגרסאות השונות של חוק הלאום”.

ציטוט עדכני מהקיר של יאיר:

הנחנו על שולחן הכנסת את חוק הלאום בנוסח של ח״כ בני בגין מהליכוד. כל חברי הכנסת של יש עתיד חתומים על החוק. מדינת ישראל זקוקה לחוק לאום ברוח מגילת העצמאות שיגדיר את ישראל כמדינת העם היהודי. אני קורא לממשלה לתמוך בחוק. בואו נעשה את זה יחד, קואליציה ואופוזיציה. בואו נשדר לעולם כולו מסר מהדהד של עוצמה ואחדות.

עד כאן ציטוט.

מה אפשר לומר? זה קצת מוזר שכולם מסכימים עם רעיונות טובים שהוצעו לפני שנים, שהרי בדרך כלל יהודים טובים קצת מתווכחים. מצד שני, מגילת העצמאות נכתבה במטרה להיות החוקה שמסמנת את דרכה של מדינת היהודים, כך שלאמץ אותה בעצם יגשים את חזון המייסדים הציוניים. למפקפקים החשדניים אספר בצינעה שלפני כמה שנים גם אני הצעתי דברים די דומים, שלא לומר זהים לחלוטין.

ציטוט:

אולי משום שנחה עלי הרוח העייפה, עלה בדעתי שבעצם את רוב הבעיות אפשר לפתור אם רק נעבוד לפי החוק, נידרוש את קיומו בנחישות תקיפה, לא נעגל פינות ולא נעקוף אותו בסיבובים חדים, בהתחכמיויות ערמומיות וסחרירים פזורים.

באופן מעשי, חשבתי שאחרי יותר משבעים שנים של קיום רעוע על חרבנו העייפה והרווויה, אולי הגיע הזמן לבסס את מה שידוע לנו כמגילת העצמאות כגישתינו הרישמית לזולת ולעולם כחוקה. סך הכל, הכל כבר שם: זכותינו ההיסטורית על הארץ, רצוננו במדינה דמוקרטית, נאורה וחילונית שתשמש מדינה לאומית ליהודים המפוזרים והנירדפים, יש שם עקרונות נאורים של סובלנות, כבוד למיעוטים ושילובם בחיים הציבוריים, והושטת יד, אפילו בזמן מתקפת דמים שנועדה להשמיד את שארית היהודים, לשלום עם השכנים לתועלת כל התושבים.

למה קשה לממשלה ולכנסת להחליט שאילו עקרונות נכונים וצודקים? הרי לימדנו את המגילה לילדים בגאווה משך שנים. זה היה הבסיס החוקתי להיותנו עצמאיים. אז למה לא לתת לזה תוקף משפטי, כמו שעשו האמריקאים? מיעוטים ויהודים יהיו שווים ומוגנים, והרצון לשלום יהפוך רישמי ויחזיק מעמד לשנים, עד שיחתמו ההסכמים שיאפשרו חיים שפויים ורגועים לכל הצדדים.

עד כאן ציטוטים.

לעניות דעתי זה די נחמד שלעיתים מקשיבים לעניות דעתי, וזה כלל לא משנה לי מי יקבל קרדיט על הצעת דבר שרק יועיל למולדתי. חוץ מזה, זה בכלל היה רעיון שהקריא בן גוריון, לא אני.

טוב לחשוב שבקרוב אולי נשוב לחזון הציוני, שהוא דמוקרטי, שיוויוני, שוחר שלום ומוסרי. מצד שני, קצת קשה להאמין שתהיה להצעה תמיכה בימין, כך שכדי לשוב לנתיבינו המקורי יהיה קודם צריך שהציונים יחליפו את המישטר הקיצוני, הסרבני והנכלולי. סך הכל, הקואליציה כבר דחתה את ההצעה של חיליק ידידי, ולכן כנראה גם תדחה את ההצעה הדומה שיאיר עכשיו הגיש באופן רשמי. נו, טוב. כנראה שצריך להיות סבלני ועיקבי כדי להגשים חזון מדיני.

עד כאן ציטוט עם ציטוטים ממאמר ישן נושן. כמובן, מה שקצת מוזר זה לחשוב שהעניין עוד לא תוקן אפילו שחלף המון זמן. מי יודע? אולי כלום לא קרה בגלל כבוד הנאשם הכזבן.

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר

דר' רון קראוס

בהכשרתו דר' רון קראוס, יליד 1961, הוא פסיכולוג קליני מומחה עם רישיון בארץ ובארה"ב. רון כתב שני ספרים בנושא טיפול נפשי ברשת בהוצאה האקדמית אלסוויר, ונבחר לנשיא האגודה הבינלאומית לבריאות נפש ברשת לשנים 2003-4, הוא העורך של הקוד האתי לטיפול ברשת, כתב טור שבועי בידיעות אמריקה, במדור ניו ג'רזי, למשך שנתיים. פרסם 4999 מאמרים בבלוג בשם- תיקון עולם בקפה נקודה דה מרקר, שנסגר, ולימד 15 שנה באוניברסיטת פיירלי דיקינסון, במטרופוליטן קמפוס, עד שנת 2014. דר' קראוס שב ארצה עם משפחתו כדי להיות קרוב לאמו ואחיו, ז"ל. היום הוא עובד עם משפחות שכולות בעבור משרד הביטחון, ובזמנו הפנוי עורך את עיתון ברשת נקודה קום

4 thoughts on “מגילת העצמאות תשמור על הציונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן