צריך לדאוג מגוג ומגוג?

צריך לדאוג מגוג ומגוג?

לפעמים נדמה שלמתחזים לכשרים יש בעייה קלה בהבנת המיקרא.

כידוע למי שיודעת ויודע, בנוסף להצהרת אמונים כנועה להוד השכינה, עיקרה של תורה הוא התחשבות והימנעות מפגיעה. משום מה, יש חובשי כיפה שרוצים לחסל אוכלוסייה ולהצית מלחמה במקום לפעול למען הסדרה ורגיעה.

הילל הזקן והרב עקיבא כנראה הבינו שצריך לקצר את המגילה הסבוכה לאימרה יותר קצרה בעבור המתקשים והמשועממים, ואומנם עד היום איננו תמיד זוכרים כל פסוק או מי אמר למי מה, אבל את חזלנו זיכרונם לברכה אנו מקדשים ומפארים.

הנה דוגמה לחוסר הבנה שגם מסביר מה מטרתה המפחידה של הקבוצה שציונות ודמוקרטיה אינן חלק מחזונה.

ציטוט:

ביהדות, ימות המשיח הוא שם כללי לתקופת בואו של מושיע באחרית הימים, שהוא לפי האמונה מלך מבית דוד (מזרע דוד המלך), אשר יגאל את עם ישראל וימלוך עליהם בדרך התורה. המושיע נקרא מלך המשיח, על שם המנהג למשוח בשמן (המשחה) מלכים על מנת לציין את המלכתם.

הימים שלפני ימות המשיח נקראים חבלי משיח (או “עקבתא דמשיחא” – עקבי משיח) ומתוארים בדרך כלל כימי פורענות וצרות קשות. בהגות הציונית-דתית התפתח גם המושג אתחלתא דגאולה במשמעות שראשית צמיחת הגאולה לקראת בואו של המשיח, תהיה לא בדרך של הופעה פתאומית וניסית ובהתערבות אלוהית ישירה, אלא כצמיחה הדרגתית של הגאולה שנעשית בדרך הטבע ובמפעלי אנוש, שעליה חלקו הציבור החרדי במשמעותו בעיקר.

היחס שבין ימות המשיח לבין אירועים אחרים המוזכרים כעתידים להתרחש באחרית הימים, אינו ברור ונתון לוויכוח. במקביל לביאת המשיח אירועים אחרים המוזכרים, כבאים לפניו, אחריו או יחד עמו, הם תחיית המתים, מלחמת גוג ומגוג,יום שכולו שבת, ביניין בית המקדש, (תוס’ שבת סג ע”א) ועוד; לעיתים משייכים לתקופות אלה את השם בעולם הבא, ולעיתים הוא מוזכר כשם לחיים שלאחר המוות. גם את גן עדן וגיהינום היו ששייכו לאירועים היסטוריים באחרית הימים.

ציטוט:

תיקון עולם הוא מושג ביהדות שמשמעותו הוא טיפוח ושיפור של אורחות החיים של האנושות; בעברית החדשה משמעותו שיפור, תמורה ואף מהפכה. תיקון העולם, שיש בו מרכיב של הבאת גאולה, הפך למושג במשנותיהם של הוגים ומהפכנים ברחבי העולם בעת החדשה.

במשנה מוזכר המונח בקשר לשורה של תקנות שתוקנו על ידי נשיאי ישראל, הלל הזקן, וברובן על ידי נינו – רבן גמליאל הזקן.

בתפילת עלינו לשבח מוזכר המונח “תיקון עולם”; שם נאמר שהתיקון היא תוצאה של קבלת מלכות ה’, על ידי כלל האנושות:

עד כאן ציטוט, ועכשיו אפשר לעבור להתפלפלות, פרשנות והגות.

לפי האמונה שמוסברת למעלה, גאולה לכאורה תגיע כאשר מיצוותיו יקויימו ונכבד את התורה. כנראה שעשר הדיברות עדיין לא שיכנעו את כל הבריות בעולם לציית להוראות, ולכן יש גניבות, בגידות, מריבות ומלחמות מיותרות.

מצד שני, בלי תיקון עולם משיח לא יבוא אף פעם. מסיבה זו מאוד חשוב שנפעל כדי להפיץ בדרכי נועם רעיונות של מוסר, כבוד, רדיפת שלום והתחשבות, ואולי זה ימנע עבריינות, שחיתות, אלימות וחמדנות.

למרבה הצער, מעיון בויקיפדיה נראה שהאמונה בביאת הגאולה כוללת נבואת זעם נוראה. גוג ומגוג כביכול יגיעו להתעמת עד חורמה לפני הנחיתה של המושיע, וזה יגרום לבעייה מאוד חמורה.

מהמצוטט לעיל נראה שקיימת אמונה שמשיח וגאולה יגיעו רק לאחר מלחמה נוראה. בעברית קלה, מי שמשתוקק לישועה כנראה חש צורך קדוש להבעיר את השכונה, כאילו שזה רצונה של השכינה, זו שממליצה על רדיפת שלום, כבוד לזולת ונטרול סכנה רק אם אין ברירה.

מה אפשר לומר? זה קצת מפחיד לקלוט שהמאמינים השוגים סבורים בטעות שיש חובה להצית עימות כדי שלכאורה תבוא לנו מלכות נטולת שחיתות ועבריינות.

מצד שני, מקריאת הדברים שלעיל אולי ניתן גם להבין מה התקלקל. כנראה שמסרים מוסריים קצת התבלבלו אצל המאמינים עם סיפורים נבואיים מעניינים אודות עימותים נוראיים שאחריהם לכאורה יהיו ניצולים מאושרים.

המושג אתחלה דגאולה נשמע נפלא וגם מעורר תיקווה. הבעייה היחידה עם האימרה הנחמדה שהומצאה לצרכי פוליטיקה היא שהבערת עימותים גזעניים ודתיים נפיצים לא תעשה טוב ליהודים, והיא גם לגמרי סותרת את הציווי לבקש שלום עם השכנים.

במציאות, כדי שיבוא משיח צריך לכבד את מיצוות התורה, להימנע מפגיעה, לתקן את העולם ולא לעודד מלחמה נוראה. במילים אחרות, צריך לסור מרע, לעשות טוב, לבקש שלום ולרדוף הסדרה.

מה לעשות שעל אף התבונה האנושית העמוקה שבעשר הדיברות עדיין יש פרשנים, מומחים, שליחים וחוכמולוגים שמשנים את עיקר הדברים לצרכים פוליטיים שונים או משונים. אין שום צורך לעודד מלחמה בתיקווה שאחריה תבוא ישועה. למעשה, האמונה הזו קצת הזוייה שלא לומר מאוד מפחידה.

כאשר נכבד, נחמול, נסייע ונתחשב במקום כל הזמן לחטוא למיצוות הכל יכול כנראה נפסיק לסבול. משיח אולי יגיע ונצא במחול. חשוב לשים לב שלפי הכתוב, המסר לגבי תיקון עולם לא מכוון רק לאלה שמאמינים ביהדות אלא לכלל האנושות.

קישור לויקיפדיה. קישור למאמר בשם- עבריין סידרתי ונביא חילוני. קישור למאמר בשם- מי רוצה להיות נביא חילוני? קישור למאמר בשם- יתכן שמלכות נתניהו תסתיים במעשיהו.

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר.

דר' רון קראוס

בהכשרתו דר' רון קראוס, יליד 1961, הוא פסיכולוג קליני מומחה עם רישיון בארץ ובארה"ב. רון כתב שני ספרים בנושא טיפול נפשי ברשת בהוצאה האקדמית אלסוויר, ונבחר לנשיא האגודה הבינלאומית לבריאות נפש ברשת לשנים 2003-4, הוא העורך של הקוד האתי לטיפול ברשת, כתב טור שבועי בידיעות אמריקה, במדור ניו ג'רזי, למשך שנתיים. פרסם 4999 מאמרים בבלוג בשם- תיקון עולם בקפה נקודה דה מרקר, שנסגר, ולימד 15 שנה באוניברסיטת פיירלי דיקינסון, במטרופוליטן קמפוס, עד שנת 2014. דר' קראוס שב ארצה עם משפחתו כדי להיות קרוב לאמו ואחיו, ז"ל. היום הוא עובד עם משפחות שכולות בעבור משרד הביטחון, ובזמנו הפנוי עורך את עיתון ברשת נקודה קום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן