שנאה היא שגיאה מזיקה

שנאה היא שגיאה מזיקה

בראשון בספטמבר אבא הפך בן שמונה עשרה. באותו יום גם פרצה מלחמת העולם השנייה שלנצח שינתה את חייו, והעולם שהכיר עד אז נחרב.

בשמיני במאי פעם נולדה ביתי, ובמערב זה היום שמציין את תום מלחמת העולם. יצא ששני התאריכים לעיל אינם רק הסטוריים אלא גם משפחתיים. מי יודע? אולי זה מקרי ואולי איזה מסר נסתר וממוספר ממרומים, תלוי במה מאמינים.

משחר ילדותי הבנתי שלא ממש קל להיות יהודי, ושעדיף להיות ישראלי ועצמאי.

לילדים קטנים יש נטייה להאמין להורים, שכן בעצמם הם די בורים לגבי מה שקורה בעולם של הגדולים.

המספרים הכחולים שהיו מקועקעים על אמתם של ההורים הזכירו לי שלפעמים באים מצבים מאוד מאתגרים, אבל אם לא מוותרים לפעמים מצליחים. למעשה, לרוב החברות והחברים שמידי פעם באו או אליהם נסענו גם היו מספרים על הידיים, וגם להם לא היו קרובים אבל סיפורים מאוד מעניינים.

בילדותי כל זה נראה לי לגמרי טיבעי, ולקח שנים עד שהבנתי שלא לכל המבוגרים יש מספרים, שכן בכפר החינוכי בו צמחתי בין הפרדסים לרוב המורים, לאימהות הבית שאספו הרבה סדינים ולעובדים בענפים השונים גם היו מספרים דומים.

אתמול קצת נידהמתי והתרגשתי, ולפעמים זה כל הזמן קורה לי. בעיתון הופיעה תמונה שבה רואים יד שעליה מספר שנחקק באושוויץ, שהיה מחנה השמדה נורא.

על אמתי השמאלית מופיעים המספרים של אבי ואימי. זה מזכיר לי מאין באתי ומה גורלי. לתדהמתי, המספר של אמא הוא 73305, והקעקוע בתמונה בקישור שמראה את המספר 73088 מרמז לי שעוד ניצולה, שכנראה הייתה ממש קרוב בתור לידה בדיוק באותה שעה, גם היא שרדה.

ציטוט:

לקראת יום השואה: 133 אלף ניצולים חיים בישראל – יותר מחצי מהם סיעודיים.
96% מהניצולים החיים היום בישראל היו קטינים בזמן השואה • הגיל הממוצע של הניצולים הוא 87, והניצולה המבוגרת ביותר היא בת 111.

עד כאן ציטוט.

בעזרת השם, בעוד זמן לא רב אמא תגיע לגיל 95, ואני מאוד גאה בה.

היא עדיין על רגליה, צלולה ופעילה, מוזמנת לכנסים, מרצה בזום ומופיעה בטלוויזיה כמו גדולה. למעשה, ברגע זה היא נוסעת ברכבת לטקס שיציין את יום השואה במקום שבו פעם הייתה אסירה אומללה ורעבה ביחד עם אמא שלה.

סביר שבגיל 15 עובדת הכפייה השלודה, המפוחדת וההמומה בעיר שלילה לילה הופצצה לא תיארה לעצמה שיבוא יום והיא תוזמן להגיע במחלקה ראשונה לגרמניה ויטפלו בה כמו במלכה.

יתכן שהמסר העיקרי של בני ובנות הדור השני לעולם הוא שמניסיון משפחתי אישי נראה שחיוני לכבד את המסר העיקרי בתורת העם העברי. חשוב לסור לרע, לעשות טוב, לבקש שלום ולהמנע משנאה.

קישור למאמר ב- N12. קישור לסרטון דוקומנטרי ביוטיוב. קישור למאמר בשם- שנאה אינה עיקרה. קישור למאמר בשם- למה המורדים הכשרים אלימים? קישור למאמר בשם- כמו היסטוריה, גם הסתה חוזרת על עצמה. .

ניתן להגיב למאמר הזה בתחתית העמוד, בצורה מכובדת ובהתאם למדיניות האתר.

דר' רון קראוס

בהכשרתו דר' רון קראוס, יליד 1961, הוא פסיכולוג קליני מומחה עם רישיון בארץ ובארה"ב. רון כתב שני ספרים בנושא טיפול נפשי ברשת בהוצאה האקדמית אלסוויר, ונבחר לנשיא האגודה הבינלאומית לבריאות נפש ברשת לשנים 2003-4, הוא העורך של הקוד האתי לטיפול ברשת, כתב טור שבועי בידיעות אמריקה, במדור ניו ג'רזי, למשך שנתיים. פרסם 4999 מאמרים בבלוג בשם- תיקון עולם בקפה נקודה דה מרקר, שנסגר, ולימד 15 שנה באוניברסיטת פיירלי דיקינסון, במטרופוליטן קמפוס, עד שנת 2014. דר' קראוס שב ארצה עם משפחתו כדי להיות קרוב לאמו ואחיו, ז"ל. היום הוא עובד עם משפחות שכולות בעבור משרד הביטחון, ובזמנו הפנוי עורך את עיתון ברשת נקודה קום

One thought on “שנאה היא שגיאה מזיקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן